
Labs laiciņš pagājis kopš pēdējā mūsu visu iecienītā seriāla pēdējās sērijas, kurā stāstīju par to, cik manam lietotajam elektroauto izmaksāja “lielā” apkope. Ziema nu ir beigusies un ar auto vairs nav tik drūmi, kā rakstīju iepriekš. Tagad auto patēriņš ir būtiski nokrities, lādētājs mājās darbojas gandrīz bez probēmām un ir samazinājusies arī mana nepieciešamība katru dienu braukāt uz mūsu lielpilsētas centru. Tādējādi auto lādēju reizi 2-3 dienās un bēdu nezinu.
Tā nu sagadījās, ka ar ģimeni sadomājām aizbraukt uz Pērnavu paplunčāties mūsu iecienītajā SPA. Tā kā lietotais elektroauto ģimenē ir atstāts kā vienīgais auto, nebija daudz jādomā ar kuru auto doties ceļā. Es, protams, saprotu, ka Pērnava totāli nav nekāds tālais brauciens, tomēr šajā nedēļas gaitā guvu dažas atziņas, kuras noderēs arī tālākos braucienos. Domāju, ka vasarā ar šo auto aizbraukšu arī kaut kur tālāk.
No mājām līdz galamērķim ir nepilni 180km un pie +10 grādiem auto pilnībā uzlādēts rāda nobraukumu nepilnus 190km. Šādos laikapstākļos arī patēriņš šosejas režīmā kruīzā braucot uz 100km/h uzrādījās ap 12-13kWh/100km. Jā, šis var būt ļoti efektīvs elektroauto!
Uzlādes iespējas Latvijā un Igaunijā
Tā kā šoreiz braucu ar ģimeni, tad mazliet veicu izpēti, lai apzinātu maršrutā pieejamās uzlādes iespējas. Un kā redzam kartēs zemāk, tādas ir papilnam. Latvijas teritorijā mums no Rīgas līdz robežai ir veselas četras Emobi tīkla ātrās uzlādes stacijas, tāpēc uz ceļa gluži palikt nenāksies.
No robežas līdz galamērķim ir aptuveni 64km un praksē tas nozīmē, ka kaut kur būs jālādējas arī Igaunijā. Es jau iepriekš zināju, ka Pērnavā ir vismaz viens Eleport lādētājs, un, cik saprotu, tad varu tam tikt klāt ar Latvijā izmantoto lietotni/čipu. Bet pirms šī brauciena nezināju, ka Eleport ir uzstādījis jaudīgus lādētājus netālu no Salacgrīvas – Kapteiņu Ostā. Cenas nav zemas, bet nu vismaz uzlāde ātra un spējīgākiem auto varētu būt noderīga lokācija, lai pēc tam tiktu kaut līdz Tallinai.
Tikai pēc šī brauciena sapratu, ka varēju vēl paskatīties Mobilly un Elektrum Drive lietotnēs – gan jau arī tajās būtu kādas uzlādes iespējas Pērnavā.
Starp citu, pie Ainažu Hesburgera šobrīd būvējas kaut kāda pamatīga uzlādes stacija. No ceļa izskatījās, ka tā vēl nav palaista un elektroauto čata biedri minēja, ka tas varētu būt Ignitis. Forši, jo pirms pašas izbraukšanas no valsts varēs paēst (šajā Hesburgerā ir arī mājas virtuves daļa) un uzlādēties.
Šajā vietā top kaut kāda elektroauto uzlādes stacija
Kur es lādējos?
Bet, nu, labi. Kur tad es pats lādējos? Principā sestdien bija tik labs laiks, ka auto patēriņš rādījās ap 12kWh/100km un auto varētu ar vienu uzlādi aizbraukt līdz pašai Pērnavai. Tomēr tā kā posmā no robežas līdz Pērnavai īsti nav lādētāju, negribēju riskēt. No sākuma man bija doma mazliet palādēties Salacgrīvā un pie reizes kaut ko apēst blakus esošajā kafejnīcā, taču Emobi kartē redzēju, ka lādētājs aizņemts. Par dārgo Eleport šoreiz maksāt negribēju (Emobi tīklā 1min uzlādes šobrīd maksā 18 centus) un izvēlējos piebraukt pie ceļa malā esošā Vitrupes lādētāja. Priekšā gan bija nostājies kaut kāds Porsche plug-in hibrīds, bet tam nesanāca uzsākt uzlādes procesu un saimnieks palaida mani. Palādējos 10 minūtes un par to samaksāju 1.80 EUR.
Šis ir tas Vitrupes Emobi lādētājs. Atstāj auto lādēties un ej gar jūru pastaigāties.
Tagad pavisam noteikti bez piedzīvojumiem tieku līdz Pērnavai. Salacgrīvā gan piestājām paēst tajā kafejnīcā, kas atrodas pie lādētāja (laivas formas mājā), taču tā nebija laba doma, jo pavisam nebija garšīgi. Kaut kā pavisam slinki tur viss notiek. Un, čau sarkanajam Enyaq, kas tur veselu mūžību lādējās.
Pērnavā pabeidzu braucienu ar ļooooti smuku patēriņu pat neskatoties uz to, ka Igaunijā temperatūra nokritās līdz +4 grādiem. Es gan no robežas līdz pat Pērnavai karājos astē smagajam auto un tas noteikti arī palīdzēja samazināt patēriņu.
Galamērķī auto rādīja, ka var nobraukt 77km un tas nozīmē, ka man nākamajā rītā prom braucot vajadzētu palādēties pie kāda no Pērnavas Eleport lādētājiem. Cenas tur ir mazliet lētākas (33 vai 40 centi par kWh) nekā iepriekš pieminētajā Kapteiņu Ostas lādētāja gadījumā līdz kuram tagad es vairs tāpat neaizvilktu.
Bet tad pie viesnīcas stāvvietas es pamanīju uzlādes stabiņu. Piegāju klāt, noskenēju QR kodu un uzzināju, ka to var aktivizēt ar Easy2Charge mobilo lietotni. Jēj, tā jau ir devītā uzlādes lietotne manā telefonā! No sākuma nesapratu, kā šajā servisā pievienot maksājumu karti, bet tad nospiedu “Start charging” pogu konkrētajam lādētājam un varēju norādīt vēlamo kWh daudzumu un pirms uzlādes veikt priekšapmaksu no internetbankas vai maksājumu kartes. Kad nauda bija uzskaitīta servisam, bez problēmām pievienoju auto un uzsāku uzlādi. 29 centi par kWh ir ļoti normāla cena šādam AC lādētājam. Kamēr paēdu vakariņas, auto ielādēju 14kWh. Par to samaksāju 4.06 EUR un 1.74 EUR palika karājoties servisā, jo man apnika gaidīt līdz auto būs pilns un uz nakti negribēju aizņemt lādētāju. Tur tomēr ir tikai divas pieslēgvietas un otra jau bija aizņemta. Rezultātā mājupceļā dodoties auto bija par kādiem ~80% uzlādēts. Paredzamais nobraukums panelī rādījās 163km ar ko nepietiek, lai tiktu līdz Rīgai. Tātad, būs jāpalādējas kaut kur pa ceļam.
Starp citu, šo Easy2Charge lietotni es no telefona dzēst laukā netaisos, jo viņiem ir vēl daži lādētāji pa Igauniju un pāris sadarbības partneri Latvijā (Virši un kaut kāds man nezināms SET), kā arī Lietuvā. Principā, darbojas kā Mobilly vai Elektrum Drive, kas apvieno vairākus tīklus.
Šodien atpakaļceļā bija tikai daži grādi plusā un aptuveni pusi ceļa spēcīgi lija. Lai arī atkal līdz robežai sanāca iesēsties fūrei astē, patēriņš bija ap 15kWh/100km un arī auto salona apsildei tika tērēta enerģija. Visas šīs nianses diezgan jūtami ietekmē elektroauto nobraukumu un īpaši jūtami tas ir tādiem auto ar maziem akumulatoriem, kāds ir man.
Tā kā Salacgrīvas lādētājs bija brīvs, izlēmu tur piestāt mazliet palādēties, lai izlocītu kājas un Topiņā nopirktu pāris bulciņas bērniem. Izrādījās, ka veikals ir foršs un cenas ļoti patīkamas. Kafejnīcā gan vairs negājām. Veikala apmeklējums aizņēma aptuveni 20 minūtes un pa šo laiku auto uzlādēju gandrīz pilnu – 14kWh. Par to samaksāju 3.96 EUR.
Bez apstājas tikām līdz Rīgai un redzam, ka pie zemākas temperatūras un lietus vidējais patēriņš pieauga līdz 14.6kWh/100km. Arī tas, protams, ir zems patēriņš. Pieņemu, ka vasarā ar šo auto būs braukt ļooooti efektīvi un lēti. Būs jāmēģina aizceļot kaut kur tālāk!
Brauciena laikā veicu trīs uzlādes un tās man izmaksāja 9.82 EUR. Ja vēl pierēķinām pusotru akumulatoru, lai saprastu pilnās brauciena enerģijas izmaksas, tad kopējā cena pieaug līdz 16.57 EUR (mājās garāžā no marta mums samazināta cena elektrībai uz aptuveni 15 centiem par kWh). Neslikti!
Kādi ir secinājumi?
Galvenais secinājums ir tāds, ka gada siltajā laikā arī ar tik švakiņu elektroauto var braukt un baigi nečakarēties. Pa Latviju pavisam viss skaidrs ar lādētājiem – to ir daudz un pārsvarā darbojas. Un tagad ir mazliet skaidrāka bilde arī par Igauniju. Būs kādreiz vairāk jāpabrauc pa Igauniju un tad varēšu pažonglēt ar dažādiem lādētājiem. Noteikti būs jāpaskatās, kas ir pieejams Mobilly un Elektrum Drive lietotnēs, lai nav jāskaita nauda kaut kādiem svešzemju servisiem.
Joprojām esmu pārsteigts par to, cik ļoti dažāda var būt viena un tā paša elektroauto ekspluatācijas pieredze. Cik ziemā mīnusos viss bija slikti, tik tagad ir normāli. Sēdies un brauc!
Nākamajā šī aizraujošā seriāla epizodē…
Tā kā pirms dažām dienām kaut kāds ambālis ir apskādējis manu skaisto auto, esmu pieteicis If KASKO gadījumu un jau nākamajā nedēļā centīšos šo jautājumu pavirzīt uz priekšu. Lai arī negaidīts un negribēts šis gadījums, tomēr izmantošu iespēju pastāstīt par savu pieredzi ar tā risināšanu.
Izlasi arī citus šī eksperimenta sērijas rakstus
Tā kā šis eksperiments norisināsies ilgāku laiku un plānoju regulāri informēt par manu pieredzi ar šo auto, tad aicinu piesekot manam Twitter kontam @krizdabz, kā arī izlasīt pārējos šīs eksperimenta sērijas rakstus:
- Pirmais ārzemju brauciens ar manu lietoto elektroauto
- Veicu mana lietotā elektroauto “lielo” apkopi un mani pārsteidza tās cena
- Ar elektroauto ir grūti. Vai vispār turpināt šo eksperimentu?
- Kursors.lv lietotā elektroauto eksperiments
- Kā es izvēlējos savu lietoto elektroauto
- Kā BRC man palīdzēja ārzemēs nopirkt lietotu elektroauto
- Kā man veicās ar finansējuma piesaisti lietota elektroauto iegādei
- Kāpēc man valsts piemaksāja 2250+500 eiro par lietota elektroauto iegādi?
- Kā es centos noskaidrot mana lietotā elektroauto tehnisko stāvokli
- Cik es samaksāju par mana lietotā elektroauto uzlādēm, lai nobrauktu 1000km
- 4 iemesli, kāpēc man patīk mans lietotais elektroauto
- Kā es pirku riepas savam lietotajam elektroauto
- Cik izmaksāja OCTA un KASKO apdrošināšana manam lietotajam elektroauto
- Es mājās uzstādīju elektroauto lādētāju un tas mainīja visu
Tāpat vēlos pateikt lielu paldies šī eksperimenta atbalstītājiem. Lietoto auto tirgotājs BRC palīdzēja izvēlēties un uz Latviju atvest eksperimenta auto un apdrošinātājs If mums palīdzēja tikt pie elektroauto KASKO, bet Enefit ierīkoja elektroauto uzlādes iekārtu.